republiek der dromen

(bruno schulz)

Bewerking van 'De Lente' en zeven verhalen uit 'De Kaneelwinkels' (1934) van de Poolse avant-garde schrijver Bruno Schulz.

Première Franstalige versie: januari 2005, SN Le Volcan, Le Havre (FR)
Première Nederlandstalige versie: januari 2006, deSingel (op locatie: Red Star Line Magazijnen), Antwerpen (BE)

De tekst

Bruno Schulz (1893-1942) werd geboren in het Oostenrijkse Galicië, maar zijn geboortedorp Drohobycz werd in 1918 aangehecht aan Polen waardoor hij de Poolse nationaliteit kreeg.
Schulz werd al vroeg gefascineerd door de tekenkunst en gaf heel zijn leven tekenles in het dorp waar hij samen met zijn familie woonde en waar zijn vader, Jacob Schulz, een stoffenwinkel had. Het contact met de literatuur kwam er eerder toevallig. Schulz schreef namelijk brieven naar een vriend om hem zijn eenzaam bestaan, het leven van zijn familie en medeburgers, en de gebeurtenissen in zijn dorp te beschrijven. De brieven groeiden al snel uit tot langere verhalen en in 1934 verscheen een eerste bundel: 'De Kaneelwinkels'. Drie jaar later kwam 'Sanatorium Clepsydra' uit en daarmee werd Schulz' complete oeuvre voltooid. De tekst 'Republiek der Dromen' is een bewerking van zeven verhalen uit dit oeuvre. Waas Gramser, Kris Van Trier, Herwig Ilegems en kostumière Thijsje Strypens bewerkten het barokke, expressionistische werk van Bruno Schulz tot een complexe maar daarom niet minder heldere en grappige voorstelling over de macht van de verbeelding.

Mise-en-scène

De voorstelling is gemaakt met het oog op de koude winterdagen. De halfronde, houten tribune van Comp.Marius staat opgesteld in een oude hangar. Het publiek kan zich warmen in de bar waar warm appelsap met kaneel en thee wordt geschonken. Op de muur wordt de film Sissi met Romy Schneider geprojecteerd. Boven de tribune hangen warmtestralers en op de banken liggen wollen dekens.
Door de haut parleurs weerklinkt 'Der Erlkönig' van Schubert; de voorstelling begint. Het publiek begeeft zich via het speelvlak naar de tribune. Alle spelers zijn aanwezig. We zien de moeder in de weer met haar kapsel; Polda en Paulina zitten aan de naaitoestellen; Adela de huishoudster maakt thee; vriend Rudolf rommelt aan zijn brommer. Jozef zoekt zijn vader die ergens in de ruimte aanwezig is.
De voorstelling is helder van opbouw: de figuur van de emblematische vader staat centraal, een bij tijd en wijlen krankzinnige wetenschapper, een dichter die niet van deze wereld is. Voor zijn zoon Jozef is hij echter de belichaming van de pure kunstenaarsziel. Ook Jozef wil scheppen, en met behulp van zijn postzegelalbum en poppen fantaseert hij het verhaal van Bianca, de ontvoerde en verwisselde prinses. Het is een monoloog die zich ontspint doorheen heel de voorstelling. De rode draad in een chaotisch huishouden, het antwoord op de grijsheid van de wereld die geregeerd wordt door Frans Jozef.Door buiten het geijkte kader van de gevestigde theatermuren te spelen, krijgen transparantie en eenvoud de bovenhand, geheel in overeenstemming met het artistieke credo van Comp.Marius.
video
foto

Medewerkers

Bewerking: Waas Gramser, Kris Van Trier, Herwig Ilegems, Thijsje Strypens
Franse vertaling: Monique Nagielkopf
Spelers: Marie Bos, Frank Dierens, Waas Gramser, Herwig Ilegems, Kyoko Scholiers, Thijsje Strypens, Kris Van Trier
Kostuums: Thijsje Strypens
Decor en techniek: Koen Schetske, Stevie Van Haver, Bram Verhagen

Pers

Kalender

dec2006

jan2006

ma2005

jan2005