voor niks umsonst

(nestroy)

REPERTOIRE - IN DE ZAAL

Een anti-neoliberale komedie waarin toneelspelers een kat-en-muisspel spelen met fabrieks- en theaterdirecteurs. Op het einde blijkt als klap op de vuurpijl hun virtuoze toneelspel voor niks geweest te zijn, umsonst!

Samenwerking met ’t Barre Land. Op het repertoire sinds 2015.

Belgische première: 27 december 2015, Wintervuur, Wilrijk (Antwerpen)
Nederlandse première: 19 januari 2016, De Brakke Grond, Amsterdam

De tekst

De romantische kijk op de rol van de kunstenaar ligt aan diggelen. Zelfverwezenlijking is niet langer een privilege van de kunstenaar; het is het credo van de moderne Westerse kapitalistische samenleving. Wat nu?!



Johann Nepomuk Nestroy (Oostenrijk, 1801-1862) was de kwelgeest van de welgestelde burgerij. Speciaal voor zijn 19e-eeuwse Weense publiek herschreef hij succesvolle Franse kluchten, waarbij hij het kluchtmatige karakter voorzag van een parodiërende, existentiële laag. Nestroy was een theatrale alleskunner. Schrijver van stukken waar hij zelf de hoofdrol in speelde en die hij als directeur van het Burgtheater produceerde. De grote inspirator van Karl Kraus en Thomas Bernhard. Zijn stukken zijn fenomenaal, maar de Nederlandstalige opvoeringstraditie is verpest door oubollige, typematige ensceneringen.



In het stuk 'Umsonst' (voor niks) verlaten twee toneelspelers het provinciaalse toneelmilieu, voor de liefde en de roem, op de vlucht voor een fabriekseigenaar en een theaterdirecteur. Ze stranden in een hotel, waar ze zich afwisselend voor Italiaanse markiezen, Weense hoteleigenaren, obers en voor elkaar uitgeven. Ondertussen repeteren ze aan 'Die Räuber'. Nestroy parodieert Schiller en 'As you like it' van Shakespeare in het thema van de vrijheid: dat wil zeggen, in de poging te ontsnappen aan een kleinburgerlijke mentaliteit.



In 'Umsonst' blijken de plotwendingen zinloos en voor niks, moeten de toneelspelers altijd gratis en voor niks optreden, en kunnen wij ons alle moeite besparen om er iets van te maken, want het eind van het liedje is altijd: "het is de moeite niet waard, het is de moeite niet waard"(2e bedrijf, gezongen intermezzo).



Comp.Marius en ’t Barre Land, een kleine Hollands-Vlaamse toneelspelersliga die niet aan haar proefstuk toe is: eerder maakten ze reeds ‘Henry IV’ (1997), ‘Het belang van een ideale echtgenoot’ (2003) en ‘Happy Days’ (2007). Na de samenwerking in ‘Figaro’ (2014) schuift Jonas Vermeulen opnieuw aan voor de muziek, en voor het eerst als speler.

Medewerkers

Vertaling en bewerking: 't Barre Land, Comp.Marius
Spelers: Margijn Bosch,Czeslaw De Wijs, Anouk Driessen, Waas Gramser, Vincent van den Berg, Kris Van Trier, Jonas Vermeulen
Samenwerking: 't Barre Land, Comp.Marius

Pers

Kalender

ntb

sep2016

feb2016

jan2016

dec2015