portret

Toneelmakers Waas Gramser en Kris Van Trier zijn onafscheidelijk op het toneel sinds 1991. Ze maakten hun eerste voorstellingen binnen tg STAN (1991-1993), vervolgens met Guy Cassiers als Maten (1994-1996) en daarna gedurende acht jaar onder de vlag van De Onderneming (1997-2005), een alternatieve productiestructuur waartoe zij het initiatief namen. Sinds 2006 varen zij een onafhankelijke koers en spelen zij onder de naam Comp. Marius.

"Ik verlang van de kunst niet alleen dat zij goed is als kunst, maar ook dat zij goed in het leven is ingepast. Ik hoor liever een Chopin uit een venster over de straat galmen dan een Chopin met alle franje eromheen op een concertpodium.” (Witold Gombrowicz)

Comp.Marius, toneelmakers sinds 1991, gespecialiseerd in openluchtvoorstellingen.

Comp.Marius vertaalt en bewerkt zowel klassieke toneelteksten als romans, en vertoont daarbij een voorkeur voor komedies met een existentiële onderlaag. Veelal 20ste-eeuwse auteurs (o.a. Samuel Beckett, Thomas Bernhard, Marcel Pagnol, Bruno Schulz), maar ook vroegere auteurs (August Beaumarchais, Johann Nestroy) krijgen een nieuwe taal en soms een totaal herziene dramaturgie. Comp.Marius ontleent haar naam aan de voorstelling die in 1999 werd gemaakt en die om verschillende redenen belangrijk is geweest voor het parcours van de twee toneelmakers:

>Spelen in openlucht en op locatie

Met de voorstelling 'Marius' wordt voor de eerste keer de klassieke theaterzaal verlaten. Een oude circustribune werd verbouwd en geïnstalleerd op de kaaien van de Schelde; er werd gespeeld bij daglicht en persoonlijk ingestaan voor de ontvangst van het publiek. Twee jaar later wordt naar analogie van deze verbouwde circustribune, een eigen houten tribune gebouwd. Bewerkingen van klassieke teksten worden sindsdien consequent gespeeld langs het water, in parken, op braakliggende terreinen en in oude hangars, meestal onder een stralende zon maar soms ook in de gietende regen.

>Brood en spelen

Met de voorstelling 'Marius' werden voor de eerste keer spelen aan brood gekoppeld. De voorstelling speelde om 12u 's middags; om die reden werden voor de toeschouwers boterhammen gesmeerd. Later werd ook bij 'Nagras' en bij langere voorstellingen als de 'Trilogie', 'Manon en Jean van Florette' en ‘Figaro’ een volkse maaltijd aan het publiek geserveerd. Zo wordt toneel aan een ander belangrijk sociaal gebeuren gekoppeld: samen aan tafel zitten. Bij kortere voorstellingen wordt samen het glas geheven aan een bar die de spelers zelf bedienen. De ontvangst van het publiek bepaalt mede de identiteit van het gezelschap: de spelers zijn steeds gastheer.

>Internationaal

Sinds de Franse versie van 'Marius' (2001), is Comp.Marius in het buitenland gaan spelen, intensief in Frankrijk en sporadisch ook in Spanje en Duitsland. Vandaag kennen bijna alle voorstellingen hun buitenlandse première.

Mobiele constructies & luisterspelen

Tegelijk met deze werking buiten de muren van het klassieke theatergebouw, heeft zich een parallelparcours ontwikkeld in het bouwen van mobiele constructies: twee tribunes, capaciteit 250p (2001, 2008), een openluchtbibliotheek (2010), een mobiele husvesting (in residentie in het Middelheimmuseum sinds 2014), een kleine tribune capaciteit 80p (2014). In 2009 ontdekt het gezelschap het luisterspel en ontwikkelt het een reeks luisterspelen die in kleine opstelling te beluisteren zijn: 'Allen die vallen' en de Charmsluistercycli.


Repertoire en verwante zielen

Veel van de voorstellingen die gemaakt worden, blijven op het repertoire van het gezelschap staan. Op die manier ziet het publiek het parcours dat de makers hebben afgelegd en het is óók een statement: het gaat in tegen de gewoonte om dat wat niet nieuw meer is, weg te gooien.
Met Jan Decorte vormt Comp.Marius sinds 1999 een kleine Shakespeare-alliantie die tweejaarlijks een stuk aan het repertoire toevoegt. Met het Nederlandse ’t Barre Land waagt Comp.Marius zich regelmatig aan complexere teksten. Uit deze samenwerkingen zijn gelauwerde voorstellingen ontstaan die in de klassieke theaterzalen te zien zijn.