Lorenzaccio

La vie est une vilaine cuisine | Alfred (de) Musset (1810-1857)

In het Florence van de 16de eeuw dringt iedereen aan op de moord op Alexander de Medici, een plaatselijke machthebber die in het zadel gehouden wordt door de Duitse Keizer Karel en de Roomse Paus. Een machthebber die feest en drinkt, opstandige stemmen het land uit stuurt en die plaatselijke koopmansfamilies hun macht ontneemt en hun frustratie voedt. Zijn neef Lorenzo, tak van de zelfde familie, miste ooit zijn afspraak met de geschiedenis én zijn aanspraak op de troon, door als puber in een dronken bui een mislukte aanslag op de paus te plegen. Sindsdien is hij de schande van de familie, en wordt hij door niemand serieus genomen, ook niet door Alexander, die gretig beroep op hem doet voor het regelen van zijn liefdesaffaires. Lorenzo lijkt ongevaarlijk, maar diep van binnen groeit de frustratie over verloren idealen en het gebrek aan daadkracht. Hij wil tenminste één keer een grootse daad verrichten die hem uit de schaduw van de geschiedenis haalt en hem opnieuw de liefde van zijn moeder bezorgt.

Geheel in de traditie van Hamlet (Shakespeare), Figaro (Beaumarchais) of Rigoletto (Victor Hugo), is het centrale thema ook in Lorenzaccio van Musset het individu dat in opstand komt tegen het heersende machtsmisbruik. Maar wat is het motief daarbij? Het publieke belang, of het eigenbelang? In Lorenzaccio drijft Musset deze vraag op de spits, en haalt hij de Brutussen uit de geschiedenis die een  heldenstatus genieten, van hun sokkel. 

In de Lorenzaccio van Comp. Marius is Mussets tekst verweven met die van zijn geliefde Georges Sand, ‘Une conspiration en 1537’, dat als basis geldt van zijn toneelstuk. Met meer dan dertig personages, evenveel scènes en locatiewissels is Lorenzaccio een typisch toneelstuk uit de romantiek van de negentiende eeuw. Comp. Marius fileert de inhoud en de personages, de relaties en de situaties en levert ze over aan het samenspel van vijf toneelspelers op een lege toneelvloer. Theater met een minimum aan middelen en een maximum aan verbeeldingskracht, waarbij de focus wordt gelegd op ruimte, taal, schoonheid, humor en zorg voor elkaar.   

Tekst ‘Lorenzaccio’, Alfred (de) Musset ; ‘Une conspiration en 1537’, Georges Sand Bewerking Waas Gramser Acteurs Dagmar Dierick, Lukas De Wolf, Waas Gramser, Kris Van Trier, … Kostuum Kris Van Trier, Waas Gramser, Elise Goedgezelschap, Sofie D‘Hoore Licht Luc Schaltin TechnieJohannes Vochten Productie Jeroen Deceuninck, Kevin Vandevyvere Coproductie Nuits de Fourvières Lyon, Perpodium Data Première Nuits Fourvière, Lyon 24-25-26-27-28-29-30 juni, 1 juli

© Stephan Vanfleteren

pers

(nog) geen pers

beeld

terug naar voorstellingen